Läs mer i vår cookiepolicy » Läs mer om cookies här »

"Jag hoppas kunna inspirera till att våga ta steget att jobba mer strukturerat med innovation."

Sofie Lindblom har en bakgrund som civilingenjör från Linköpings universitet och har jobbat med innovation i många olika sammanhang. Som innovationschef på Spotify, entreprenör samt styrelseledamot i Business Sweden och Bonnierbolaget Tidningskungen. Idag jobbar Sofie på Innovation360 som Global Chefsevangelist samt är VD och grundare för dotterbolaget ideation360 som hjälper organisationer lyckas med innovation. Målet är att bygga ett globalt nätverk av experter för att kunna hjälpa fler organisationer innovera vilket i sin tur kan bidra till att möta FNs globala utvecklingsmål för 2030.

2014 fick Sofie priset "Årets IT-tjej" av Microsoft för sitt arbetet att bryta ner stereotyper och inspirera fler tjejer att våga testa en teknisk utbildning. 2015 höll hon två TEDx föredrag: "IT girls are the new it girls" om mångfald i teknikbranschen samt "All that glitters is not gold" om att våga gå sin egen väg. 2016 blev hon utsedd till en av Sveriges 100 mäktigaste kvinnor, en av 101 supertalanger samt årets digitala influencer. 2017 listade TCO Sofie på fjärde plats i listan över Framtidens Mäktigaste då hon är en viktig drivkraft i många frågor. På samma tema har Inspiring Fifty utsett Sofie till en av de 50 mest inspirerande kvinnorna i Europa.

Vad innebär innovation för dig?

Innovation för mig är idéer som skapar något form värde. Det skiljer sig mycket beroende på mål, förutsättningar och sammanhang i kombination med timing och parametrar vi ej kan kontrollera. Det är det som gör innovation så otroligt fascinerande och spännande. 

 

Vilka är dina förväntningar på dagen?

Jag hoppas kunna inspirera till att våga ta steget att jobba mer strukturerat med innovation. Man kan göra relativt små justeringar och få stora effekter. Jag hoppas även bli inspirerad av andra talare och deltagare - denna typ av event brukar kunna dra till sig riktiga eldsjälar. 

 

Hur skapar man rätt förutsättningar för innovation?

Det finns inte ett "one size fits all" svar på den frågan. Men en bra start är alltid att definiera varför man vill innovera - vad vill man uppnå? Vilken typ av innovation man vill skapa - produkter, tjänster, processer, affärsmodeller? Samt hur man planerar att göra det - inkrementella eller radikala steg? Genom vilken process, förmåga och kompetens? När man artikulerat ambitionen behöver den matchas mot förmågan för att det faktiskt ska hända något. 

 

Var börjar man?

Man bara börjar! Med en idé eller ett experiment. Det handlar om att ha en prestigelös inställning till det okända och jobba i små snabba iterationer och justera allt eftersom man lär sig. Istället för en vattenfallsprocess som vi oftast använder när vi ska exekvera på något är innovationsprocessen som en tvättmaskin. Vi måste jobba i iterationer och justera efter varje varv baserat på vad vi lär oss, eftersom målet är okänt. 

 

Hur vet man vilka innovationer som är värda att satsa på?
Det kan man aldrig veta helt säkert. Men vi kan maximera möjligheter genom att våga drömma stort och gå brett i idègeneringsfasen för att sedan definiera våra antaganden i hypoteser och gå ut och testa dem i verkliga världen genom experiment. Det gör att vi minimerar risk för att vi har data och lärdomar från våra experiment om våra antaganden verkar stämma. Vi kan då ta beslut om vi ska parkera idéen, fortsätta testa ytterligare hypoteser eller utveckla innovationen fullt ut.

 

Vad tror du krävs för att kunna skapa en smartare industri?

10 miljoners frågan! :) Jag tror det krävs att man vågar drömma stort och ha stora ambitioner, även om det kanske betyder att man kommer misslyckas. 

 

Se hela programmet för Smartare Industri >>

 

Läs mer om ideation360 »